Om Joseph Pilates metoden

 

BRATSBERG KLINIKK

Rehabilitering - Helse - Velvære

 

 

 

Ble født i Tyskland 1 1880. Som barn led han av astma, rakitt og giktfeber og det var disse sykdommene i barndommen som førte ham mot oppdagelsen av metoden skulle gjøre han frisk. For å bygge opp den fysiske styrken konsentrerte han seg om idrett. Han ble en dyktig turner og en talentfull skiløper, bokser og bryter. Samtidig var han opptatt av den menneskelige fysiologi, spesielt kroppens muskulatur.. Han studerte dette feltet kombinert med ulike treningsformer fra Det fjerne østen, blant annet yoga. Det var kombinasjonen av disse interesseområdene som ble lagt til grunn for treningsformen Pilates.

 

I 1912 flyttet J. P. til England og utviklet en karriere som bokser, sirkusartist og instruktør i selvforsvar. Krigsutbruddet mellom England og Tyskland i 1914 avbrøt karrieren. Han var tysk statsborger og ble internert under hele krigs forløpet sammen med andre landsmenn som bodde i England på den tiden. Det var denne opplevelsen som i siste instans bidro til at han fikk utviklet sin egen metode for fysisk form i sin helhet.

 

I fangeleieren tenkte han ut øvelser som skulle sørge for at han og de andre fangene holdt seg friske. Han brukte senger og annet inventar til å konstruere prototypene til det utstyret som finnes i dagens treningsstudioer for Pilates. I ettertid har han fortalt at disse øvelsene beskyttet de innsatte mot influensaepidemien i 1918 som tok livet av tusenvis av mennesker i Storbritannia, og mot andre sykdommer som var vanlige der mange levde tett sammen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 1926 flyttet Joseph Pilates til Amerika, hvor han giftet seg med sykepleieren Clara. I 1927 åpnet de det første Pilates studio i New York, et studio som enda er i full drift.

Joseph Hubertus Pilates døde i 1967 av skader han pådro seg etter en brann i hjemmet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pilates metoden er basert på et konsept som kalles contrology. Joseph Pilates' Contrology har lenge vært en anerkjent metode blant fysioterapeuter og andre som jobber i helsesektoraten. Pilates sørger for at de som er friske, holder seg friske, sterke, smidige og fysisk på høyden. Spesiell program fokuserer på aktiv etterbehandling og treningsprogram . Pilates bidrar også til å bedre smerter i korsryggen og aldersrelaterte problemer. De som trener pilates opplever at kroppsholdningen blir bedre og at de føler seg mer i balanse når de forlater matten for å takle utfordringer i hverdagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Sentrering. I pilates jobber man ut fra ett sterkt og stabilt senter, hvor alle bevegelser utspringer fra kroppens ”power-house”. Kroppens ”power-house” er område omkring mage/rygg/bekken.
  • Kontroll. Da Joseph Pilates utviklet metoden, kalte han den contrology. Enhver øvelse og bevegelse utføres med kontroll, hvilket gjør øvelsene effektive, og skader unngås.
  • Konsentrasjon. Sterk fokus under øvelsene. Viktig for samspillet mellom kropp og sinn.
  • Flyt. Kontinuitet og dynamikk i bevegelsene og mellom øvelsene, er med å gjøre treningen ekstra effektiv.
  • Presisjon. Presise bevegelser, fordi utførelsen er avgjørende for resultatet.
  • Pust. God, dyp og jevn pust gir oksygen til kroppen og god blodsirkulasjonen. Den er ett effektivt verktøy for å rekruttere muskulatur og fremme bevegelse. Pusten er koblingen mellom hodet og kroppen.

 

 

 

 

Pilates reformer var designet av Joseph Pilates, maskinen kan benyttes i ulike former med styring av ulike nivåer av motstand, jobber med forskjellige muskelgrupper på samme tid for å unngå skade i leddene.

 

 

 

 

Joseph Pilates

Metoden

Pilatesprinsippene

Reformer Pilates

Bratsberg klinikk Paul Røstads veg 1 - 7039 Trondheim E-mail: post@bratsbergklinikk.no

 

Produsert av one.com

Copyright @ All Rights Reserved